آیتالله احمد علمالهدی، نماینده ولیفقیه و رئیس بنیاد بینالمللی غدیر در استان خراسان رضوی: در همایش «غدیر و مقاومت» مطرح کرد:
پیامبر(ص) با مقاومت، غدیر را اجرا کرد؛ نظام ولایی امروز جلوهگاه تداوم غدیر است
آیتالله احمد علمالهدی، نماینده ولیفقیه و رئیس بنیاد بینالمللی غدیر در استان خراسان رضوی با اشاره به اهمیت عید غدیر گفت: غدیر الگویی زنده برای نظام ولایت در اسلام است که با مقاومت پیامبر اکرم(ص) آغاز شد و با ایستادگی ائمه اطهار(ع) ادامه یافت. جریان مقاومت، جلوهای روشن از تداوم غدیر در طول تاریخ تشیع بوده و امروز نیز ایستادگی مردم در برابر استکبار، همان استمرار خط غدیر است.
آیتالله سید احمد علمالهدی روز پنجشنبه در همایش بینالمللی غدیر و مقاومت که در تالار فرهنگی نور برگزار شد، اظهار داشت:
در مسئله غدیر ما دو بحث داریم؛ نخست، اجرای غدیر که توسط پیامبر اکرم(ص) محقق شد و دوم، تداوم غدیر.
ایشان افزود: جریان مقاومت، واقعیتی است که هم در اجرای غدیر و هم در تداوم آن، حضوری درخشان و محوری داشته است. این جریان در سیره هر یک از ائمه معصومین(ع) و در تمام حرکتها و قیامهای تاریخ تشیع، نمایان است.
با اشاره به شرایط اجتماعی و سیاسی عصر پیامبر(ص)، گفت: اجرای فرمان الهی درباره ولایت امیرالمؤمنین(ع) با اقتضائات خاصی روبهرو بود و دشواریهای بسیاری داشت؛ بهطوریکه خداوند فرمود: «والله یعصمک من الناس». این تعبیر، گویای ناهمواریهایی در فضای اجتماعی و سیاسی آن روز است.
وی با اشاره به واقعه حدیقه بنینجار، خاطرنشان کرد: این واقعه پیش از جریان غدیر رخ داد و زمینهساز آغاز عملیات روانی علیه شخصیت ولایی امیرالمؤمنین(ع) بود. پیامبر اکرم(ص) در این واقعه، حضرت علی(ع) را بهعنوان جانشین خود معرفی کردند که این مسئله باعث ناراحتی برخی از افراد شد که بهدنبال قدرت پس از پیامبر بودند.
آیتالله علمالهدی با تأکید بر مقاومت پیامبر(ص) در اجرای غدیر، بیان کرد: مسئله ولایت، تنها انتخاب یک جانشین نبود، بلکه تعیین یک خط رهبری برای تداوم وحی بود. پیامبر اکرم(ص) در برابر فضای نامساعد آن زمان، با مقاومتی سرسختانه این مأموریت را انجام دادند.
وی افزود: در تداوم غدیر نیز این مقاومت با شدت بیشتری توسط اهلبیت(ع) ادامه یافت. محور اصلی فعالیتهای ائمه اطهار(ع)، مبارزه با حاکمیتهای طاغوتی و انحرافات سیاسی و دینی بود.
ادامه داد: در زندگانی امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، که مؤسسان انقلاب فرهنگی و فکری در امت اسلام بودند، محور اصلی زندگی آنان نیز مبارزه با انحرافات حکومتهای اموی و عباسی بود که سرانجام به شهادت ایشان انجامید.
وی با بیان اینکه عید غدیر تنها یک خاطره نیست، اظهار داشت:
غدیر واقعاً عید است، زیرا از ماده «عود» به معنای بازگشت گرفته شده است؛ بازگشت به اصل ولایت. بنابراین، تداوم غدیر برای دلدادگان اهلبیت(ع)، یعنی مقاومت در برابر هر نوع حاکمیت غیر الهی.
آیتالله علمالهدی با اشاره به حدیث امام رضا(ع) که فرمودند در روز غدیر این جمله را بگویید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ»، بیان کرد: این دعا، نشاندهنده لزوم شکلگیری یک نظام اجتماعی با محوریت امام معصوم(ع) است که همان تداوم غدیر و مقاومت در ساختار ولایی میباشد.
وی در پایان تصریح کرد: امروز که ما در سایه یک نظام ولایی زندگی میکنیم، مردمی که بیش از چهل سال با وجود دشمنیهای استکبار ایستادگی کردهاند و شهید دادهاند، در حقیقت ادامهدهندگان مقاومت غدیر هستند. این نظام، جلوهای زنده از همان ولایت علوی است.
ثبت دیدگاه