جدیدترین:

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرحیم نجفقلی‌زاده سرایی، دبیر بنیاد غدیر استان آذربایجان شرقی:«پرچم ولایت در آذربایجان شرقی برافراشته است؛ غدیر، نه یک خاطره، که یک راه است» حجت‌الاسلام والمسلمین عرب‌پور، دبیر بنیاد غدیر استان کرمان:«از پدران تا پسران؛ حرکت کرمان برای انتقال پیام غدیر» آیت‌الله احمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس بنیاد بین‌المللی غدیر در استان خراسان رضوی:جریان مقاومت در تداوم غدیر قابل تحقق است حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌آقا شجاعیان، دبیر بنیاد غدیر استان کهگیلویه و بویراحمد:غدیر، نقطه اوج ولایت‌مداری مردمی؛ کهگیلویه و بویراحمد در مسیر یک انقلاب فرهنگی علوی پیام آیت‌الله دکتر سید محسن طاهری عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر در استان گلستان به مناسبت دههٔ امامت و ولایت به مناسبت عید سعید غدیر خم جشن بزرگ عید با اجرای برنامه‌های متنوع در قزوین گزارش تصویری هفتمین شب جشن‌های بنیاد غدیر استان فارس با حضور حضرت آیت الله ملک حسینی و استاندار محترم استان حجت‌الاسلام والمسلمین لاکانی، دبیر محترم بنیاد غدیر استان گیلان:از گیلان تا غدیر؛ روایتی از شکوه ولایت در دیار علویان قدردانی حوزه علمیه استان لرستان از برگزاری باشکوه سیزدهمین همایش بین‌المللی سیره علوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان،«شکوه ولایت در دیار خورشید؛ خراسان رضوی میزبان برنامه‌های گسترده دهه امامت و ولایت» حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان:برگزاری همایش بین‌المللی «غدیر و مقاومت» در مشهد رونمایی از ۱۷ پوستر معرفتی غدیر توسط بنیاد بین‌المللی غدیر رونمایی از اثر جدید بنیاد بین‌المللی غدیر با عنوان «بیایید نهج‌البلاغه بخوانیم» آیت‌الله سید محمد مهدی حسینی همدانی، نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج در همایش موکب‌داران غدیر: پیام اصلی غدیر، تثبیت حکومت دینی و ولایت الهی است مصاحبه اختصاصی با حجت‌الاسلام حاج‌آقا جهانشاهی دبیر بنیاد غدیر استان سیستان و بلوچستان

پ
پ
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

ترجمه و معنی فارسی دعای تحویل سال:

ای تغییر دهنده دلها و دیده‏ ها * ای مدبر شب و روز * ای گرداننده سال و حالت ها * بگردان حال ما را به نیکوترین حال

 

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ

واژه عید برگرفته از عود می باشد و در لغت معنی بازگشتن دارد. تحول سال نو و فرا رسیدن نوروز تداعی گر اعیادی چون عید فطر می باشد. روزه داران بعد از عبادت کردن به مدت یک ماه روزی را که از فطرت توحیدی اش غباری زدوده است و بازگشتی نو به فطرت توحید دارد جشن می گیرند.

البته ناگفته نماند که در افراد گوناگون این بازگشت به مراتب متفاوت است. دعای تحویل سال هم نیز همین مسیر را با جملاتی کوتاه پیش روی انسان قرار می دهد.

مقلب القلوب والابصار همان خداوند است که قلب ها را برای به کمال رسیدن متحول می کند و دیدگان را به سمت و سوی خود خیره می کند. دلها را برای چندمین بار دگرگون کرده و بعد از دگرگونی به آنها استواری می بخشد چراکه در ادعیه وارد شده است:«و ثبت قلوبنا علی دینک; قلب های ما را بر دین خود ثابت بدار.» چنانچه قلب ها دگرگون شدند استوار گردیدند، ابصار نیز چنین می شوند; زیرا ابصار فرمانبردار قلوبند شاید از این رو اول قلوب و سپس ابصار ذکر شده است.

 

یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ 

«یا مدبر اللیل و نهار» نماد نور و ظلمت، متعلق به نهار و لیل می باشد چنانچه تدبیرگر شب و روز است پس ظلمت و نور را هم می تواند بیافریند. بنابراین تنها او توانایی برداشتن پرده ظلمت از روی دل را داشته و تاباندن نور معرفت در آیینه قلب را دارد. در آیه ۲۵۷ سوره بقره آمده است:«الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور و. . . ; خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده اند:آن ها را از ظلمت ها به سوی نور بیرون می برد.» محول سال و حال او است.

 

یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ

تحویل سال مقارن با تحویل حال نکته ای است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که کمتر مورد توجه واقع شده است آنطور که رسوم تحویل سال خودنمایی می کند تحویل حال جلوه ای برای خود نداشته و پشت پرده مورد غفلت واقع شده است. سوالی که در این میان جای بحث دارد این است که به هنگام تحویل سال چرا تحویل حال به احسن حال طلب می شود؟ ممکن است به خاطر این باشد که اول احسن الحال را درک کنیم و بعد گامی در تحقق راه آن برداریم؟

بایستی تفسیر آن را از ژرفای این دعا جستجو کرد که «اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک; خدایا، بدی حال ما را به خوبی حال خود تغییر ده.» درباره ذات اقدس الاهی، احسن بودن حال بی معنا است; چراکه تفضیل حالی بر حال دیگر، فقدان و وجدان و تبدیل و تبدل درخواست می کند و ذات اقدس الاهی از آن پیراسته است.

 

حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

درباره ما انسان ها برتری حالی بر حال دیگر کاملاً صحت دارد. کمال ما انسانها در همین تبدیل کردن سوء حال به حسن حال و حسن حال و احوال حال است، حسن حال الهی به معنی بودن و وجود همه کمالات نحوه تمام و کمال در ذات اقدس الهی است بنابراین احسن الحال بودن برای ما به معنای رسیدن و دستیابی به همان کمالات ولی به اندازه ظرفیت وجود ما است چراکه ما برتر از آن حالی نداریم.

تحویل حال به احسن الحال تحول و تغییر یافتن سوء حال انسان به حسن حال الهی می باشد و این تغییر زمانی محقق می شود که:

۱- رهایی یافتن از پلیدی وصیت ها، چراکه پست ترین مقام و بدترین حال انسان زمانی رخ می دهد که در باتلاق گناه غرق شده است.

۲- به جا آوردن واجبات، برای اینکه چراغی برای راهمان باشد و ما را به سمت حسن حال الهی راهنمایی کند.

۳- زدودن زنگار صفات زشت از آینه دل تا حال ما تبدیل به حسن حال شود. بنابراین روزه گرفتن در عید نوروز یکی از اعمال این روز مبارک می باشد تا در رسیدن به احسن حال مقرر شود و به اخلاق الله متخلق سازد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.