پ
پ

حضرت محمدبن علی بن موسی مشهور به امام محمدتقی و امام جواد (علیه السلام)، امام نهم ما شیعیان در ۱۰ رجب ۱۹۵ هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشود.

 

نام پدر ایشان علی بن موسی بن جعفر امام رضا (علیه السلام) و نام مادرشان سبیکه نام داشت. کنیه ایشان ابوجعفر و ابو علی بود ولی بیشتر به ابوجعفر ثانی مشهور بودند.

امام جواد (علیه السلام) در زمان شهادت پدرشان، امام رضا (علیه السلام)، مصادف با اواخر ماه صفر در سال ۲۰۳، هشت ساله بودند. سن کم ایشان در زمان شهادت پدر، سبب شد تا شماری از اصحاب امام رضا در امامت او تردید کرده و به واقفیه پیوستند. ولی بیشتر آنان امامت امام جواد (علیه السلام) را قبول کردند و بدین طریق امامت از امام رضا (علیه السلام) به امام جواد (علیه السلام) انتقال یافت. پس از آن، مامون عباسی امام را به بغداد فرا خواند و برای اینکه ایشان را در آنجا نگه دارد دخترش ام فضل را به عقد امام در آورد. امام جواد(علیه السلام) هرگز از ام فضل صاحب فرزندی نشد.

بعدها امام اجازه پیدا کرد به مدینه برگردد و زندگی خود را وقف تدریس کند. بعد از مرگ مامون، حکومت عباسی ۲ بار امام را به بغداد احضار کرد که در بار دوم، امام به دست همسرش ام فضل و به تحریک معتضم، مسموم و در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید. پیکر مطهر ایشان در شهر کاظمین به خاک سپرده شد. در بین امامان و ائمه، امام جواد (علیه السلام) با ۲۵ سال سن و ۱۷ سال امامت، کوتاه ترین دوران زندگی را داشته اند.

بنیاد بیم المللی غدیر ولادت این امام همام را به محضر شما دوستاران دین و ولایت تبریک و تهمیت عرض می کند.

 

پدرت شاه خراسان و خودت گنج مقامی

پدرت حضرت خورشید و خودت گنج تمامی

غنچه ای نیست که عطر نفست را نشناسد

تو که ذکر صلواتی و درودی و سلامی

ولادت امام جواد (ع) مبارک باد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.