پ
پ

خداوند در آسمان هفتم، ملکی را منصوب کرده که به او «داعی» می گویند. هرگاه ماه رجب فرا می رسد، آن ملک هر شب تا صبح چنین ندا می دهد: خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال اهل طاعت!

 

این روایت از وجود شریف پیامبر خدا حضرت محمدصلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است: إِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی أَیَّامِ دَهْرِکُمْ‏ نَفَحَاتٍ‏ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا

 

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود: در ایام زندگی شما، اوقات و فرصت های مناسبی را خداوند در اختیارتان قرار می دهد، بکوشید از آن فرصت ها استفاده کنید .

 

مولوی از این حدیث چنین الهام می گیرد:

 

گفت پیغمبر که نفحت های حق

اندر این ایام می آرد سبق

 

گوش هش دارید این اوقات را

در ربائید این چنین نفحات را

 

این نفحات (نسیم های الهی) و فرصت ها برای افراد مختلف و متفاوت است.

 

 

 

یکی از اساتید به نقل از آقای بروجردی رحمه الله علیه می‏‌فرمود: «خدا برای برخی، روزی ده نفحه ایجاد می‏‌کند.» این نفحه برای برخی ده روز یک بار و برای  برخی کم‌تر پدید می‌آید. تعداد این نسیم‌ها به خود شخص و شرایط مکانی ، زمانی و محیطی او بستگی دارد.

یکی از زمان‌هایی که خدای متعال بنا دارد نفحاتش را به سوی بندگان گسیل دهد، وقت سحر است. در دعای بین نماز شفع و وتر آمده است: وَ لَکَ فِی هَذَا اللَّیْلِ‏ نَفَحَاتٌ‏ وَ جَوَائِزُ وَ عَطَایَا وَ مَوَاهِب ‏

خدایا تو امشب نسیم‌هایی داری (که عده‌ای را از افسردگی بیرون می‏‌آورد)…. یکی از این زمان‌ها شب و روز جمعه است.

یکی دیگر ماه رجب است.

به طوری که بزرگان اهل معرفت ان را مقدمه برای ورود به ماه رمضان و درک شب قدر شمرده اند

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند:

 

إِنَّ اللهَ تَعَالَی نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی [نادی] ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَهٍ مِنْهُ إِلَی الصَّبَاحِ: طُوبَی لِلذَّاکِرِینَ طُوبَی لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اللهُ تَعَالَی: «أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَهُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ»((إقبال الأعمال، ج ۲، ص ۶۲۸)

 

خداوند در آسمان هفتم، ملکی را منصوب کرده که به او «داعی» می گویند. هرگاه ماه رجب فرا می رسد، آن ملک هر شب تا صبح چنین ندا می دهد: خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال اهل طاعت!

خداوند متعال می فرماید: «من همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، و مطیع کسی هستم که از من اطاعت نماید، و آمرزنده کسی هستم که از من آمرزش بطلبد. این ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت می کنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا

می کنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت می نمایم. من این ماه را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار دادم که هر کس به این ریسمان چنگ بزند، به من متصل شده است ».

 

✅️ تاملی در روزه ماه رجب و مراقبات این ماه نورانی

 

برای روزه هیچ ماهی جز ماه رجب، بَدَل و عَوَض معلوم نکردند، یعنی بقدری روزه این ماه عظمت داره که دوتا کار برای جبرانش پیامبراکرم(ص) فرمودند انجام بدید:

 

شیخ صدوق در « ثواب الاعمال » و « امالی» به اسناد خود از حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم روایت کرده است که فرمود:

«هرکس سی روز از رجب را روزه بدارد منادی از آسمان ندا خواهد نمود که ای بنده ی خدا اما آنچه از تو گذشته است برای تو آمرزیده شد پس عمل را در مابقی عمر از سر بگیر …»

 

از ایشان پرسیده شد: «اى پیامبر خدا، اگر کسى به خاطر #ضعف یا #بیمارى نتوانست و یا #زنى پاکیزه نبود و نتوانست در ماه رجب را روزه بدارد، چه کارى بکند تا به آنچه توصیف فرمودید، برسد؟»

فرمود: «در عوض هر روز، #یک‌قرص‌نان به بیچارگان بدهد. سوگند به خدایى که جانم در دست او است، هرکس این صدقه را در #هر روز بپردازد، به آنچه توصیف کردم، بلکه به بیشتر از آن مى‌رسد؛ زیرا اگر همه‌ى آفریده‌هاى آسمان‌ها و زمین گرد هم آیند تا اندازه‌ى ثواب صدقه را تعیین کنند، نمى‌توانند به یک دهم فضایل و درجاتى که صدقه‌ دهندگان در بهشت‌ها مى‌رسند، نایل گردند.»

 

عرض شد: «اى رسول خدا، اگر کسى نتوانست این مقدار صدقه بدهد، چه کار کند تا به آنچه توصیف فرمودید، نایل گردد؟» فرمود: در هر روز از ماه رجب تا پایان ۳۰ روز، این تسبیح را ۱۰۰ بار بگوید:

 

سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ، سُبْحَانَ مَنْ لَا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلَّا لَهُ، سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ، سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ.

أمالی شیخ صدوق ج ۱ ص ۶۳۲

 

🔸️پس تا این فیض عظیم از دست نره، ۳ راه داره، یا روزه یا صدقه یا ذکر 🔸️

 

بجز روزه، کلی اعمال و اذکار هم در کتب، برای این ماه بزرگ نقل شده و اهلش داد سخن دادند و گفتند تا دیر نشده بجنبید که فی التاخیر آفات!

راست هم گفتن، اگر فردای قیامت ندا دادند: اَینَ الرّجَبیون و خدای نکرده دست ما خالی بود و اصلا جزء رجبیون نباشیم که واحسرتاه…

لکن یه نکته ای این وسط هست و اون #مواظبت و #ترک‌گناه هست.

بقول مرحوم ملاحسینقلی همدانی:

تا #ترک‌معصیت نباشد، نه ذکر و نه فکر، به حال قلب انسان فایده ای نخواهند بخشید!

خدا رحمت کند مرحوم آیت الله حق شناس فرموده بودند:

من جان ندارم که آنچنان عبادت کنم ولی سعی می‌کنم #گناه‌نکنم تا آن دو رکعت نمازی که می‌خوانم بماند!

آدم اگر هر روز فقط یک آجر بفرستد و آن را خراب نکند بالاخره طی ده سال می‌تواند یک خانه بسازد، اما اگر هر روز یک طبقه بسازد ولی آن را خراب کند در آخر چیزی نمی‌ماند؛ #گناه عمل انسان را #خراب می‌کند.

پیامبر اکرم(ص) به امیرالمومنین(ع) فرمودند:

إذا رأیت الناس یشتغلون بکثره العمل فاشتغل أنت بصفوه العمل!

یاعلی، وقتی دیدى مردم، به عمل فراوان مشغولند تو به عمل #خالص بپرداز!

🔺️پس اگر، یه عمل با اخلاص ولو کم، با ترک گناه در این ماه انجام بدیم، بهتر از پر کردن جدول مراقبت اعمال رجبیه است با گناه!

اگر این عمل کم رو به آل الله مخصوصا وجود مقدس امیرالمومنین(ع) و امام زمان(عج) هدیه کنیم و جلوی نفس اماره، مخصوصا #زبان و #چشم رو هم بگیریم، کاری کردیم کارستان.🔺️

اینم شدنی نیست، مگر خود حضرات عنایت کنند.

شاعر خوب گفت:

ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید

هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند..

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.