جدیدترین:

بنیاد بین‌المللی غدیر برگزار می‌نماید فراخوان مسابقه‌ ملّی داستان‌نویسی «میـلاد نــور» به مناسبت ایّام‌الله میلاد نور (از میلاد جوادالائمه علیه‌السلام تا میلاد امیرالمؤمنین علیه‌السلام) با هدف گسترش ادبیات داستانی در حوزه‌ی شناخت شخصیت، فضائل و آموزه‌های علویِ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام گزیده سخنان آیت الله محمدرضا مهدوی کنی (ره) در مورد غدیر و امیرالمؤمنین(ع) آیت الله محمدرضا مهدوی کنی (ره) نماینده فقید مقام معظم رهبری و ریاست دانشگاه امام صادق(ع) و عضو فقید هیئت امناء بنیاد بین المللی غدیر بیانیه بنیاد بین المللی غدیر به مناسبت هفته نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران / نیــروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مظهر اقتدار، نظم و امنیّت ملّی و بازوی توانمند ایران عزیز در خدمت به مردم و ایجاد آرامش و آسایش در جامعه است. تبیین آموزه‌های علوی از طریق برگزاری پویش سراسری «علی‌وار» برگزیدگان پویش فرهنگی کشوری «علی‌وار» مورد تقدیر قرار گرفتند جشنواره محصولات برتر فرهنگی ۱۴۰۴ ثبت نام و ارسال اثر در جشنواره فرهنگی ۱۴۰۴ نشست تخصصی بزرگداشت شخصیت علمی و مجاهدت‌های بصیرانه مرحوم آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی(ره) برگزار شد بنیاد بین‌المللی غدیر،هفته وحدت اسلامی؛  نماد پیوند ناگسستنی امت واحده محمدی را به تمامی مسلمانان جهان به ویژه پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) و دلباختگان ولایت و امامت، صمیمانه تبریک و تهنیت می‌گوید. ماجرای اهدای تصویر اثر هنری کم نظیر غدیر استاد محمود فرشچیان به آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی(ره) گزیده سخنان علامه سیّد مرتضی عسکری(ره) در مورد غدیر و امیرالمؤمنین (ع)   نگاهی به ابعادِ عیدالله‌الاکبر غدیر بر اساس بیانات حضرت امام خامنه ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی:غدیر؛ بزرگترین عید، برترین تبیین حجت الاسلام و المسلمین حسن قانع مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس:پشتیبانی کامل از ولایت فقیه، ادامه راه امام حسین(ع) است حجت الاسلام شهابی  امام جمعه و رئیس بنیاد بین المللی غدیرشهرستان بندرگز:هنر خوشنویسی تجلی ولایت و ایمان است حجت‌الاسلام علی عسگری معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی:امامت و ولایت اساس تفکر اسلامی است حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی میرلوحی عضو هیئت امناء بنیاد بین المللی غدیر:پیام “غدیر” بازگشت به نسخه الهی سبک زندگی است

پ
پ
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

ترجمه و معنی فارسی دعای تحویل سال:

ای تغییر دهنده دلها و دیده‏ ها * ای مدبر شب و روز * ای گرداننده سال و حالت ها * بگردان حال ما را به نیکوترین حال

 

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ

واژه عید برگرفته از عود می باشد و در لغت معنی بازگشتن دارد. تحول سال نو و فرا رسیدن نوروز تداعی گر اعیادی چون عید فطر می باشد. روزه داران بعد از عبادت کردن به مدت یک ماه روزی را که از فطرت توحیدی اش غباری زدوده است و بازگشتی نو به فطرت توحید دارد جشن می گیرند.

البته ناگفته نماند که در افراد گوناگون این بازگشت به مراتب متفاوت است. دعای تحویل سال هم نیز همین مسیر را با جملاتی کوتاه پیش روی انسان قرار می دهد.

مقلب القلوب والابصار همان خداوند است که قلب ها را برای به کمال رسیدن متحول می کند و دیدگان را به سمت و سوی خود خیره می کند. دلها را برای چندمین بار دگرگون کرده و بعد از دگرگونی به آنها استواری می بخشد چراکه در ادعیه وارد شده است:«و ثبت قلوبنا علی دینک; قلب های ما را بر دین خود ثابت بدار.» چنانچه قلب ها دگرگون شدند استوار گردیدند، ابصار نیز چنین می شوند; زیرا ابصار فرمانبردار قلوبند شاید از این رو اول قلوب و سپس ابصار ذکر شده است.

 

یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ 

«یا مدبر اللیل و نهار» نماد نور و ظلمت، متعلق به نهار و لیل می باشد چنانچه تدبیرگر شب و روز است پس ظلمت و نور را هم می تواند بیافریند. بنابراین تنها او توانایی برداشتن پرده ظلمت از روی دل را داشته و تاباندن نور معرفت در آیینه قلب را دارد. در آیه ۲۵۷ سوره بقره آمده است:«الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور و. . . ; خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده اند:آن ها را از ظلمت ها به سوی نور بیرون می برد.» محول سال و حال او است.

 

یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ

تحویل سال مقارن با تحویل حال نکته ای است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که کمتر مورد توجه واقع شده است آنطور که رسوم تحویل سال خودنمایی می کند تحویل حال جلوه ای برای خود نداشته و پشت پرده مورد غفلت واقع شده است. سوالی که در این میان جای بحث دارد این است که به هنگام تحویل سال چرا تحویل حال به احسن حال طلب می شود؟ ممکن است به خاطر این باشد که اول احسن الحال را درک کنیم و بعد گامی در تحقق راه آن برداریم؟

بایستی تفسیر آن را از ژرفای این دعا جستجو کرد که «اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک; خدایا، بدی حال ما را به خوبی حال خود تغییر ده.» درباره ذات اقدس الاهی، احسن بودن حال بی معنا است; چراکه تفضیل حالی بر حال دیگر، فقدان و وجدان و تبدیل و تبدل درخواست می کند و ذات اقدس الاهی از آن پیراسته است.

 

حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

درباره ما انسان ها برتری حالی بر حال دیگر کاملاً صحت دارد. کمال ما انسانها در همین تبدیل کردن سوء حال به حسن حال و حسن حال و احوال حال است، حسن حال الهی به معنی بودن و وجود همه کمالات نحوه تمام و کمال در ذات اقدس الهی است بنابراین احسن الحال بودن برای ما به معنای رسیدن و دستیابی به همان کمالات ولی به اندازه ظرفیت وجود ما است چراکه ما برتر از آن حالی نداریم.

تحویل حال به احسن الحال تحول و تغییر یافتن سوء حال انسان به حسن حال الهی می باشد و این تغییر زمانی محقق می شود که:

۱- رهایی یافتن از پلیدی وصیت ها، چراکه پست ترین مقام و بدترین حال انسان زمانی رخ می دهد که در باتلاق گناه غرق شده است.

۲- به جا آوردن واجبات، برای اینکه چراغی برای راهمان باشد و ما را به سمت حسن حال الهی راهنمایی کند.

۳- زدودن زنگار صفات زشت از آینه دل تا حال ما تبدیل به حسن حال شود. بنابراین روزه گرفتن در عید نوروز یکی از اعمال این روز مبارک می باشد تا در رسیدن به احسن حال مقرر شود و به اخلاق الله متخلق سازد.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.