پ
پ

قشم – ایرنا – دوره آموزشی غدیر شناسی عصر (دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱) به مناسبت آغاز دهه امامت و ولایت از سوی بنیاد بین المللی غدیر شهرستان قشم در سالن همایش مرکز رشد برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مسلم کریمی در حاشیه برگزاری این دوره آموزشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به اهمیت تبلیغ مسئله غدیر در نسل های مختلف این دوره آموزشی با همکاری بنیاد فرهنگی جعفری و موسسه تخصصی امام شناسی برگزار شده است.

وی توضیح داد: غدیر در آیات و روایات، فضایل امیرالمومنین علی (ع)، آشنایی با غدیر، غدیر در منابع اهل سنت، آشنایی با خطبه غدیر، وظایف ما در قبال غدیر و آشنایی با بنیاد بین المللی غدیر از موارد درسی دوره آموزشی یادشده است.

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر شهرستان قشم ادامه داد: این دوره آموزشی با مدیریت حجت الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان قشم، همکاری و مشارکت حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمد سعید آخوندی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، محمد محمد حسینی فرماندار شهرستان قشم، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم، شهرداری قشم، معاونت فرهنگی سپاه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم و بنیاد بین المللی غدیر این شهرستان برگزار شده است.

به گزارش ایرنا، واقعه غدیر که به موضوع امامت امیر مومنان و جانشینی پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد، موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌آید.

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به وسیله او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.

این جملات مهمی است، منسوب به پیامبر اکرم(ص) که شیخ صدوق در کتاب امالی نقل کرده و روایت صریح و روشن پیامبر خاتم(ص) از وصی و جانشین خود است.

ماجرای عید غدیر خم اشاره به اتفاقی دارد که در آخرین سفر حج رسول الله(ص) رخ داد؛ در سال دهم هجرت، رسول خدا(ص) به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد.

به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست».

البته جانشینی امام علی(ع) سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان بنی هاشم انجام گرفته بود اما در غدیر باز بر آن تاکید و هم به اطلاع عموم رسید.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.