چهارشنبه, 27 شهریور 1398
شناسه خبر:776

روح و اساس شریعت و دین مبین اسلام ، خداوند یکتاست

  • انداز قلم

روح و اساس شریعت و دین مبین اسلام ، خداوند یکتاست


تاریخ ثبت: 28/10/1395      
     

     
     

به گزارش مرکز اطلاع رسانی بنیاد غدیر آیت الله کاظم صدیقی دبیرکل محترم بنیاد بین‌المللی غدیر و هیئت همراه ، روز چهارشنبه با حضور در وزارت آموزش و پرورش با آقای دکتر احمدی دانش‌آشتیانی وزیر محترم آموزش و پرورش دیدار و گفتگو کردند .

در ابتدای این دیدار آیت الله صدیقی فرمودند : روح و اساس شریعت و دین مبین اسلام ، خداوند یکتاست . صرفنظر از مباحث تئوری و گرایش فکری ما شیعیان ، وجود مقدس امیرالمؤمنین (ع) محور وحدت و عشق و علاقه همه مسلمانان و بلکه بشریت است .

 جزء معجرات بزرگ الهی است که با وجود این هجمه گسترده تبلیغات ، باز هم آیین شیعه و نام مبارک علی بن ابی‌طالب (ع)  در اهتزاز است .

نگاه کنید نهج البلاغه امیرالمؤمنین (ع) معجزة دیگری است . مسئله اول شیعه ، ولایت است . مرحوم آیت الله خزعلی (ره) یک بنیاد مبارکی به عنوان کانونی که کارش تبیین و تبلیغ غدیر و سیرة علوی در همه ابعاد آن ، هم به جهت تبلیغی و شعاری و هم در جهت ترویجی آن یعنی انجام پژوهش و آموزش در رابطه با غدیر بنا نهادند که الحمدلله کارهای خوبی هم در این زمینه صورت پذیرفته است و حال که به ما رسید ، قصد داریم با نگرش بیشتر به موضوع غدیر کار را گسترش دهیم و به توفیق الهی ظرفیت‌های عجیب و بزرگی در کشور وجود دارد و جای کار بسیار زیاد است ، اما امکانات ما محدود بوده و در حد برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها نیست . انشاء‌الله برنامه‌های زیادی با انگیزه خدمت به امیرالمؤمنین(ع) وجود دارد و ما توقع داریم که آموزش و پرورش نظام مقدس جمهوری اسلامی بذر تجلیات امیرالمؤمنین (ع)و آموزه های علوی را در بین کودکان و نوجوانان و جوانان ما در مدارس متبلور سازد .

  در ادامه جناب‌آقای دکتر حسین‌ظریف‌منش مدیر‌عامل محترم بنیاد‌بین‌المللی‌غدیر ضمن برشمردن حساسیت‌ها و سنگینی مسئولیت‌ وزارت آموزش و پرورش دربارة تعلیم و تربیت نسل آینده کشور ، برای آقای دکتر احمدی دانش آشتیانی آرزوی توفیق در این مسئولیت مهم نمودند و اظهار داشتند ؛ سال‌ها پیش، بنیاد بین‌المللی غدیر با هدف تبیین و ترویج غدیر که عامل موجده انقلاب اسلامی است ، توسط مرحوم آیت الله خزعلی ( ره) تاسیس شد .

در ادامه گفتند : غدیر فارغ بین مذاهب اسلامی است و امروز غدیر دستاویز جمهوری اسلامی ایران است ، مشکل عمده جهان اسلام همین است که ما روی جوهر غدیر تاکید داریم .

البته مباحث مربوط به گرامیداشت غدیر و برپایی جشن و سرور و شادمانی در سالروز غدیر جای خود را دارد ، اما ترویج ولایت علوی و معرفی امیرالمؤمنین(ع) به عنوان قلّه همه فضیلت‌ها و شایستگی‌ها در طول تاریخ بشریت است ؛که مهم می‌باشد‌،‌ بر همین اساس از چند سال پیش در بنیاد بین‌المللی غدیر علاوه بر گرامیداشت غدیر‌، بر روی فرهنگ‌‌سازی غدیر و انجام پژوهش و آموزش در حوزه‌های غدیر‌، ولایت و امیرالمؤمنین(ع)  متمرکز شدیم .

 تشکیلات بنیاد بین‌المللی غدیر به گونه‌ای است که با الهام از رهنمود‌های حکیمانه مقام معظم رهبری‌    (‌مد ظله‌العالی ) ‌بجای اینکه بنیاد بیاید تشکیلات خودش را توسعه دهد و یا بعبارتی بجای اینکه بنیاد فربه شود ، از ظرفیت نظام برای اجرای برنامه‌های فرهنگ‌ساز و گرامیداشت غدیر استفاده نموده است ، به عنوان مثال بنیاد بین‌المللی غدیر پس از انجام مطالعات و پژوهش‌های لازم ، برنامه‌های غدیری متناسب با شأن و ماموریت‌ هر وزارتخانه را احصاء و با مسئول قرار دادن عالیترین مقام وزارتخانه یا سازمان در قبال غدیر و ارتباط با دبیر اجرایی در نهاد مربوطه ؛ که از جانب مسئول غدیر به عنوان نماینده و رابط معرفی می‌گردد ، اجرای برنامه‌های پیشنهادی را در دستگاه‌ها پیگیری می‌نماید ، در استان‌ها نیز به همین شکل است که ائمه محترم جمعه و نمایندگان معزز مقام معظم رهبری (‌مد ظله‌العالی) مسئولیت غدیر را در مرکز استان بر عهده دارند و برای هماهنگی و انجام امور اجرایی یک دبیر اجرایی به بنیاد معرفی نموده‌اند .

ضمن آنکه برنامه‌های فرهنگ‌‌ساز غدیر و انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزة غدیر و برگزاری دوره‌های آموزشی غدیر‌شناسی و همایش‌‌های علمی در طول سال بر اساس برنامه‌های مصوب هیئت امنای محترم بنیاد با همکاری دستگاه‌ها ، استان‌ها ، دانشگاه‌ها ،حوزه‌های مقدسه علمیه و ... جاری است .

اما ثقل برنامه‌های گرامیداشت غدیر در دو مقطع از سال است ، یک مقطع ، دهه امامت و ولایت (‌از روز عرفه _ نهم ذی‌الحجه _ تا عید سعید غدیر _ هجدهم ذی‌الحجه _ ) ‌است که در این ایام عمده برنامه‌ها متمرکز بر روی غدیر ، ولایت ، حکومت اسلامی و ... است و دیگری ؛ ایام میلاد نور ( از دهم رجب _ میلاد جواد الائمه(ع)  _‌تا سیزدهم رجب _‌میلاد امیرالمؤمنین (ع) ‌) است که در این ایام نیز برنامه‌هایی ناظر بر امر تبیین و ترویج فضایل  امام‌علی (ع)  و آموزه‌های علوی و همچنین مناقب امام جواد (ع)اجرا می‌شود . به عنوان نمونه در ایام نورانی و با برکت ماه‌ذی‌الحجه و بویژه دهة امامت و ولایت ده‌ها هزار کار در حوزة غدیر و موضوعات مرتبط با آن در داخل و خارج از کشور انجام می‌شود ، نظیر بازسازی واقعه غدیر‌خم با همکاری بنیاد بین‌المللی غدیر در حدود 160 شهر کشور و برگزاری جشنواره‌‌های شعر غدیر در سطح ملّی که سال آینده انشاء‌الله در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد‌، حمایت از آثار دانشجویی از قبیل پایان‌نامه‌، نشریه‌، مقاله‌،‌کتاب و ... با موضوعات غدیراز طریق برگزاری جشنواره‌های مربوطه‌،‌ حمایت از آثار هنری مانند خوشنویسی خطبه غدیر و ... ، اعزام مبلغین غدیر‌، برگزاری دوره‌های آموزشی غدیر‌شناسی ‌و پاسخگویی به شبهات ‌، ترویج آداب و سنن روز عید سعید غدیر بویژه طرح اطعام‌ و ...

اما در مباحث مربوط به ماموریت‌ها و ظرفیت‌های وزارت آموزش و پرورش البته در ادوار گذشته اقدامات مناسب و قابل تحسینی در بحث گرامیداشت غدیر و بعضاً ترویج فرهنگ علوی و بویژه کتاب شریف نهج‌البلاغه صورت گرفته که گزارش‌های آن نیز واصل شده است .

بنیاد بین المللی غدیر در سال‌های اخیر کارهای‌ تحقیقی و  پژوهشی در ارتباط با میزان توجه به غدیر و ولایت امیرالمؤمنین (ع)در متون درسی پایه اول تا انتهای دوره متوسطه ، و همچنین میزان آشنایی دانش آموزان نسبت به موضوع غدیر و نهج‌البلاغه در (دو استان تهران و لرستان ) به عنوان پایلوت انجام داد که مشخص شد وضعیت رضایت‌بخشی در این زمینه ها وجود ندارد .

لذا پیشنهاد ما (‌بنیاد بین الملی غدیر‌) ‌این است که مشترکاً ( با وزارت آموزش و پروش )‌ دو کار زیربنایی انجام بدهیم ، اول آنکه برای مباحث امامت‌ ، ولایت ، سیره‌علوی ، امیرالمؤمنین pو ... در محتوای درسی دانش‌آموزان ، روی کتاب‌های فعلی کار مطالعاتی و پژوهشی انجام شود و برای افزودن این مطالب به دروس آموزشی اقدام شود .

دوم آنکه : برای معلمان و کادر آموزشی و پرورشی مدارس ، دوره‌های آموزشی غدیر‌شناسی و پاسخگویی به شبهات برگزار نمائیم .

آنگاه جناب آقای دکتر احمدی دانش آشتیانی وزیر محترم آموزش و پرورش نکاتی را بیان نمودند :

ما (‌جمهوری اسلامی‌) تجربه بعد از انقلاب‌مان نشان می‌دهد روشی که در بحث تعلیم و تربیت در پیش گرفتیم ، خطا‌هایی داشته است که نتیجه و اثر بخشی مطلوب را نداشته است .

به عقیده من علت این است که ما آموزش و پرورش را با هم ندیدیم و آموزش را جدای از پرورش دانستیم و بهمین خاطر مسئول پرورشی در مدارس تعیین نمودیم و امور پرورشی مدارس نیز عمده فعالیت‌های خودشان را روی بحث‌های بزرگداشت مناسبت‌های مذهبی و ملّی معطوف نمودند .

در نظام آموزش و پرورش اهمیت کمی برای دروسی مانند ادبیات ، عربی ، تعلیمات دینی و ... قائل شده‌اند و لذا می‌بینیم که اولیاء دانش آموزان هم ، اهمیت بیشتری به دروسی مانند ریاضی ، علوم و ... می‌دهند ،‌در صورتی که در سراسر دنیا به ارزش‌ها اهمیت بیشتری می‌دهند در واقع در اغلب کشور‌های خارجی ؛ دانش آموزان به مدرسه می‌روند تا تبدیل به انسان جامع و قابلی برای جامعه خود شوند و در چنین نظام آموزشی ، بیش از آنی که به آموزش اهمیت دهند‌، ‌به تربیت و پرورش دانش‌آموز و معرفت وی نسبت به ارزش‌های سرزمینش اهمیت داده می‌شود‌.

لذا به نظر می‌رسد کاری که باید انجام بدهیم ، این است که همه کادر آموزش و پرورش حتی مستخدمین خدوم مدارس نیز در مدرسه نقش تربیتی داشته و الگوی تربیتی باشند ، یکایک معلمان در ساختن نسل آینده کشور نقش تربیتی دارند ؛ خواه معلم ریاضی باشد یا علوم یا دینی ، اینها مجموعه‌ای هستند که با هم دانش آموز را می‌سازند‌، لذا باید در تدوین محتوای کتاب‌ها ، الگوی تربیتی لحاظ شود . باید در محتوای همه دروس بحث دین و شعائر الهی و محیط زیست دیده شود . یعنی ما در درس ریاضیات هم می‌توانیم بطور غیر‌مستقیم بحث‌های تربیتی را ببینیم و ذهن دانش‌آموز را با ارزش‌ها آشنا کنیم ،در رده‌های سنی مختلف این محتوا‌ها گنجانده شود ، مثلاً بحث ائمه اطهار را فقط در کتاب تعلیمات دینی نیاوریم ،بلکه این مباحث با روشی مناسب با سایر دروس ممزوج شود .

ما علاقه‌مندیم با شما کار مشترک انجام بدهیم لذا به آقای دکتر مهدی فیض که چنین دیدگاهی دارد و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه را به وی سپرده‌ایم ، توصیه می‌کنیم با شما همکاری نماید .

البته این باید به یک تفکر ملّی تبدیل شود ، ائمه جمعه بخصوص شما حاج آقا ( خطاب به آیت الله صدیقی ) باید در نماز‌های جمعه و سایر تریبون‌ها که روحانیت محترم در اختیار ؛ دارد بیان فرمائید ، ماموریت آموزش و پرورش ساختن انسان‌های شریف است . پرورش کار چهره به چهره می‌خواهد .
     
             
     

ارسال نظر به عنوان مهمان

  • هیچ نظری یافت نشد

آخرین عناوین