پ
پ

در نشست خبری تشریح برنامه های دهه ولایت و امامت ۱۴۰۱ اعلام شد
تدارک مفصل مردم برای استقبال از غدیر/ از بازسازی واقعه غدیر در ۱۴۰ نقطه کشور تا اطعام چند میلیونی عید ولایت

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، نشست خبری اعلام برنامه های دهه امامت و ولایت ۱۴۰۱ با حضور حسین ظریف منش، مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر و اصحاب رسانه های جمعی کشور صبح امروز شنبه ۱۸ تیر ماه در محل این بنیاد برگزار شد.
بنا بر این گزارش، ظریف منش با بیان اینکه عید غدیر افضل اعیاد و روز اعلام ولایت و امامت امیرالمومنین (ع) است، اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری این روز ناسخ سفسطه جدایی دین از سیاست و طرح کلی مدیریت جامعه اسلامی از طریق استمرار نبوت در قالب امامت است.
 
غدیر متعلق به گذشته نیست بلکه پاسخگوی نیازهای بشریت با نگاه به آینده است
مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر ادامه داد: لذا هیچ روزی با حجم اعمال و آداب تاکید شده از سوی معصومان شبیه به غدیر نیست. غدیر متعلق به گذشته نیست بلکه پاسخگوی نیازهای بشریت با نگاه به آینده است.
وی با بیان اینکه دو هدف بزرگ و جدایی در دهه امامت و ولایت دنبال می شود، افزود: بازیابی جایگاه غدیر در زندگی فردی اجتماعی و ملی جهانی ما و تبیین فلسفه غدیر و ترویج فرهنگ آن این دو هدف را شامل می شود.
ظریف منش با اشاره به موج عظیم شکل گرفته برای بزرگداشت غدیر از هشت سال پیش گفت: اهتمام مردمی باعث شد از آن زمان هر سال دهه امامت و ولایت در فاصله بین دو عید قربان و غدیر گرامی داشته شود. این دهه ارزشی می رود که همچون عاشورا و نیمه شعبان به صورت مردمی فراگیر و همراه با شور و شعور برگزار شود.
 
همکاری ۵۰ دستگاه اجرایی و ۴۰۰ گروه جهادی در اجرای برنامه های دهه امامت و ولایت
مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر با بیان اینکه همه برنامه های دهه امامت و ولایت به صورت کاملا مردمی اجرا می شود، گفت: قریب به ۵۰ دستگاه اجرایی و ۴۰۰ گروه جهادی در اجرای این برنامه ها همکاری دارند. برنامه ها از سه ماه قبل طراحی شده و بسیاری از آنها کلید خورده است. در این میان بنیاد بین المللی غدیر نقش برنامه ریز، هدایت کننده و هماهنگ ساز را دارد و برنامه ها توسط مردم، هیئت ها، گروه های جهادی و امثال آن اجرا می شود.
ظریف منش در ادامه با اشاره به عناوین ایام الله دهه امامت و ولایت ابراز کرد: یکشنبه ۱۹ تیر ماه روز عید سعید قربان و همزمان با آغاز دهه امامت و ولایت روز توحید، بندگی و اطاعت؛ دوشنبه ۲۰ تیر ماه ولایت ضامن تحقق گام دوم انقلاب؛ سه شنبه ۲۱ تیر ماه ولایت، عدالت و انتظار؛ چهارشنبه ۲۲ تیر ماه ولایت و مردم سالاری دینی و پنج شنبه ۲۳ تیر ماه ایثار و دفاع از حریم ولایت نامگذاری شده است.
وی اضافه کرد: جمعه ۲۴ تیر ماه همزمان با سالروز ولادت امام هادی (ع) ولایت، هدایت و عزت اسلامی؛ شنبه ۲۵ تیر ماه ولایت محور وحدت اسلامی؛ یکشنبه ۲۶ تیر ماه ولایت، بصیرت، استکبارستیزی؛ دوشنبه ۲۷ تیر ماه همزمان با عید سعید غدیر، غدیر، امامت و ولایت و سه شنبه ۲۸ تیر ماه قرآن و عترت نامگذاری شده است.
 
 «لبیک یا رسول الله (ص)» شعار محوری دهه امامت و ولایت ۱۴۰۱
ظریف منش با بیان اینکه پایان بخش دهه امامت و ولایت سالروز ولادت امام موسی کاظم (ع) است، تاکید کرد: ما غدیر را محور وحدت می دانیم و برخلاف تلاش وهابیت درصدد هستیم که در دهه امامت و ولایت روحیه وحدت را تقویت کنیم به ویژه آنکه ولایت از یک سو عموم مردم را مخاطب قرار می دهد و از دیگر سو با شیاطین، طواغیت و مستکبران در تعارض است.
مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر با معرفی «لبیک یا رسول الله (ص)» به عنوان شعار محوری دهه امامت و ولایت امسال گفت: این شعار به منظور پاسخ به ندای آسمانی پیامبر که فرمودند حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا قیامت پیام غدیر را برسانند، انتخاب شده است البته در بعد اجرایی شعارهایی همچون هر خانه یک پرچم، هر خانه یک غذا و همه پیامبر رسول خدا در غدیر باشیم نیز انتخاب و معرفی شده است. ما می کوشیم غدیر به شادترین روز سال همراه با شور و شعور تبدیل شود.
 
ظریف منش با معرفی برنامه های عمومی دهه امامت و ولایت ادامه داد: اطعام از اصلی ترین برنامه های این دهه است. شش سال قبل این طرح را با ۷۰ هزار اطعام آغاز کردیم، سال گذشته بیش از ۱۲-۱۳ میلیون اطعام صورت گرفت و امسال آماری بیش از این پیش بینی می شود.
وی افزود: برپایی ایستگاه های صلواتی در مساجد، محلات و معابر، آذین بندی معابر و محلات، گشودن سفره های عیدانه در منازل با محوریت کودکان، تجلیل از سادات، برگزاری کارگاه های غدیرشناسی و برگزاری جشنواره های تخفیف از سوی اصناف از جمله برنامه های تدارک دیده شده برای دهه امامت و ولایت است
ظریف منش تصریح کرد: توزیع نان صلواتی، اعزام مبلغان غدیر با همکاری حوزه علمیه، برگزاری برنامه های شبی با قران با محوریت تلاوت و تفسیر آیات ولایت، راه اندازی کاروان های شادی خیابانی، برگزاری مسابقات کتابخوانی و ورزشی، پرده خوانی و نقالی واقعه غدیر و عمل به سنت هدیه دادن و صله رحم در روز عید از دیگر برنامه های این دهه به شمار می رود.
 
 
 مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر در ادامه بیان کرد: عیادت از بیماران به ویژه جانبازان، عمل به سنت هایی همچون عقد اخوت، اجرای پویش هایی همچون من غدیری ام، به عشق علی و علی ولی الله نیز بدین مناسبت تدارک دیده شده که اجرا می شود.
ظریف منش با اشاره به برنامه های شاخص و ملی دهه امامت و ولایت تاکید کرد: این برنامه ها از یک هفته قبل و با برگزاری همایش علامه امینی صاحب الغدیر آغاز شده است. علاوه بر اینکه همایش راه روشن به میزبانی استان همدان، جشنواره شعر ترکی غدیر به میزبانی آذربایجان شرقی، جشنواره شعر مازنی غدیر به میزبانی مازندران و جشنواره بین المللی شعر غدیر به میزبانی استان فارس نیز از جمله برنامه های شاخص دهه امامت و ولایت به شمار می رود.
وی از بازسازی واقعه غدیر در ۱۴۰ نقطه کشور و به صورت میدانی خبر داد و گفت: این بازسازی در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا متوقف شده بود اما امسال با افزایش تعداد و در قالب کار ترکیبی همراه با ایستگاه صلواتی و دیگر برنامه های جانبی انجام می شود.
 
وی تصریح کرد: تجلیل از ۳۰۰ شهید سادات در بهشت زهرای تهران در روز پنج شنبه ۲۳ تیر ماه، برگزاری همایش عدالت از منظر امیرالمومنین به میزبانی استان مرکزی، اعلام فراخوان جشنواره فرهنگی دانش آموزی غدیر، برگزاری هفتمین همایش ولایت محور وحدت به میزبانی استان هرمزگان و برگزاری جشنواره ملی خوشنویسی غدیر در استان قزوین نیز از برنامه های شاخص دهه امامت و ولایت ۱۴۰۱ است.
مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر ابراز کرد: علاوه بر این برگزاری اجتماع ۳۰ هزار نفری سراجا، برگزاری همایش حکمرانی علوی به صورت وبیناری و برگزاری ۱۰ وبینار علمی با حضور علمای شیعه، اهل سنت و مسیحیت، رونمایی از دو اثر نفیس درباره نهج البلاغه نیز از دیگر برنامه های شاخص این دهه است.
وی از برگزاری راهپیمایی یا شادی پیمایی های خانوادگی با عنوان میثاق با ولایت در دهه امامت و ولایت خبر داد و گفت: برگزاری برنامه های متنوع در آستان های رضوی، فاطمی، احمدی، حسنی و امامزاده صالح و مسجد مقدس جمکران و برگزاری میهمانی بزرگ غدیر از چهارراه ولیعصر (عج) تا چهارراه پارک وی همراه با اطعام، وعظ، سخنرانی و ویژه برنامه های کودکانه نیز در ذیل برنامه های شاخص دهه امامت و ولایت تعریف شده است.
 
 
مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر کمک های مومنانه را از دیگر برنامه های شاخص دهه امامت و ولایت ۱۴۰۱ برشمرد و بیان کرد: با همکاری سپاه تهران ۱۱۰ هزار بسته کمک مومنانه به مناطق محروم ارسال می شود. علاوه بر این ۱۱۰ پایگاه ایست پذیرایی همراه با اهدای ۱۱۰ هزار شاخه کل از سوی سپاه تهران برای شب عید غدیر تدارک دیده شده است. علاوه بر این ۱۱۰ مسجد محوری نیز در تهران میزبان جشن های عید غدیر می شوند.
وی با بیان اینکه دفاتر استانی بنیاد بین المللی غدیر نیز برنامه های متنوعی را برای دهه امامت و ولایت تدارک دیده اند، تاکید کرد: انجام پیاده روی های خانوادگی، برگزاری جشن ها، تشکیل حلقه های معرفت، برگزاری شب های شعر علوی، برپایی نمایشگاه های غدیر، اطعام های چند هزار نفری، همایش های غدیرپژوهی، برگزاری مسابقات، اجرای نمایش های خطبه خوانی غدیر، راه اندازی کاروان های خودرویی و موتوری، اهدای هدیه به کودکان، تعزیه خوانی و برپایی موکب و افتتاح بسیاری از پروژه های دستگاه ها از جمله برنامه های استانی در این دهه است.
وی همچنین از اجرای برنامه های دهه ولایت و امامت در سطح بین الملل خبر داد و بیان کرد: این برنامه ها با همکاری وزارت امور خارجه، مجمع جهانی اهل بیت (ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه در کشورهای مختلف اعم از عراق، سوریه، یمن، لبنان، آذربایجان و نیز آلمان، انگلیس، فرانسه و … اجرا می شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در موضوع اطعام غدیر کوشیده ایم به شهرستان های محروم کمک کنیم اما تلاش آن است که کار به صورت کاملا مردمی حتی به اندازه یک پارچ شربت باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.